Jubilejní rok je cesta ke svobodě

Ostrava – Jak prožít Svatý rok 2025? To bylo hlavní téma přednášky P. Marka Kozáka a P. Daniela Víchy, kterou si v pondělí 13. ledna na biskupství vyslechlo na 70 lidí.

„Ať nám tento večer otevře oči i srdce k věcem, které Svatý rok nabízí,“ popřál na úvod účastníkům biskup Martin David, který také usedl do posluchárny. Vzápětí se P. Marek Kozák, biblista a farář v Dobré, pustil do výkladu. Nejprve připomněl, že Hospodinův příkaz slavit Jubilejní rok, obdrželi Izraelité na hoře Sinaj. „Mojžíš čtyřicet dní a nocí promlouval s Hospodinem tváří v tvář a jedním z příkazů byl také příkaz Jubilea,“ zasadil P. Kozák do kontextu s tím, že „v pozadí je základní myšlenka: Bůh je dárcem svobody a půdy. Země patří Bohu a plody země jsou Jeho darem,“ podotkl biblista a část výkladu věnoval praktickým dopadům Jubilejních roků pro židy: promíjení dluhů, přerozdělování půdy, zákaz sadit a sklízet, propuštění otroků.

Svatým rokem je Ježíš Kristus

Nový zákon ale podle P. Kozáka přináší významný posun od plnění ustanovení k osobě Ježíše Krista. „V Ježíši Kristu se milostivé léto naplňuje. U evangelisty Lukáše ve čtvrté kapitole Ježíš přichází do nazaretské synagogy a říká, že dnes se naplnilo Písmo, které chvíli před tím přečetl.“ V Novém zákoně se již Jubileum nevyjadřuje slovem „jobel“ – tedy beraní roh, na který se při vyhlášení Svatého roku troubilo. Nově je to výraz ‚ἄφεσις‘ [afesis] – tedy odpuštění, osvobození. „To je obrovský posun. Toto slovo nacházíme i v modlitbě Otče náš, když se modlíme za odpuštění našich hříchů. Svatý rok již není obdobím v roce. Osoba Ježíše Krista je Svatým rokem. Jubileum prožíváme, když Ježíš odpouští hříchy,“ zdůraznil P. Marek Kozák.

P. Marek Kozák zasadil Svatý rok do biblických souvislostí. Foto: Jaroslav Maslowski / Člověk a Víra

Na výklad kněze biblisty navázal P. Daniel Vícha – biskupský vikář pro pastoraci, vzdělávání a evangelizaci. Mluvil o historii Svatých roků ve středověké církvi, která tuto starou tradici objevila roku 1300 a spojila s odpustky, Svatými branami a putováním do Říma. Posléze se frekvence jubileí zvýšila na každých 25 let, aby měla každá generace šanci tento čas prožít.

„Naší Svatou branou je v prvé řadě Kristus. Svatá brána je symbolem, že On je branou k Bohu Otci, a my se Kristu chceme podobat,“ vyjádřil P. Vícha.

Pokud tedy pro židy bylo centrálním naplněním Svatého roku dodržovat příkazy knihy Leviticus, pro křesťany je výzvou nacházet pravou svobodu v Kristu. Při poutích Svatého roku nejde o to objet co nejvíce kostelů. „Tyto poutě pro nás mají být prostředkem, jak se přiblížit Kristu, a zbavovat se otroctví hříchu,“ poukázal P. Vícha na pravou svobodu, o kterou můžeme během Jubilejního roku usilovat.

Více o prožívání Svatého roku v diecézi naleznete ZDE.

Foto: Jaroslav Maslowski / Člověk a Víra

Článek Jubilejní rok je cesta ke svobodě se nejdříve objevil na Diecéze ostravsko-opavská.

Editor: Doo

Mohlo by se vám líbit...